Vilka krav ställver vi på vår bank?

Interpellation

Tisdag 5 mars 2024

Bankerna har ett stort ansvar, inte bara för att skydda sina kunders pengar utan även genom att förhindra att pengar förskingras till grov organiserad brottslighet,
en brottslighet
som på riktigt nu är ett hot mot vårt samhälle.

Bakgrund.
Bedrägerier genererade brottsvinster för den organiserade brottsligheten på över 6 miljarder kronor år 2022. Det är mer än vad gängen årligen tjänar på att sälja narkotika. Bedrägeribrott har med andra ord blivit en tillväxtbransch i den kriminella ekonomin. Bedrägeribrott är dessutom i princip är helt riskfritt, ytterst få förövare lagförs för dessa brott och straffen är låga.

Dagligen läser vi om alltmer sofistikerade brott som inte sällan inriktar sig på äldre. Brottsoffer ser aldrig sina pengar igen och känner ofta en stor skam över det som de utsatts för. Bedrägerier kan ske på många sätt men inte sällan sker det via någon form av betalning eller överföring. Bankerna har därför ett stort ansvar i detta, inte bara för att skydda sina kunders pengar utan även genom att förhindra att pengar förskingras till grov organiserad brottslighet, en brottslighet som på riktigt nu är ett hot mot vårt samhälle.

Efter en dom i Högsta domstolen kan nu banker bli återbetalningsskyldiga till den drabbade kunden, men i väldigt få fall ”dömer” Allmänna Reklamations Nämnden till brottsoffrets fördel. Banker som idag kräver att deras kunder skall vara helt digitala undgår ofta helt ansvar för att deras system inte håller tillräckligt hög säkerhet.

Därför undrar vi:

-        Ställer vi några krav på vår leverantör av bank- och betalningstjänster när det kommer till att
          aktivt motverka bedrägerier som dessa? Om så är fallet vilka?

Håkan Sträng
Liberalerna i Svalövs kommun