Se alla

Batteri som reservkraft – Mer robust och mindre diesel.

Motion till KF 2022

Bakgrund
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har vid flera tillfällen informerat om behovet
av ökad robusthet på alla nivåer i vårt samhälle, statlig, regional, lokal såväl som på individnivå. I
allt måste vi minska vårt beroende av omvärlden och öka vår självförsörjningsgrad. Kommunen
skall kunna bedriva kommunal verksamhet även under ”icke normala förhållanden”.

En stor del av vår robusthet grundar sig i tillgången till energi även när elen är utslagen eller
bensinpumpen tom. För att möta detta har vi historiskt bunkrat stora mängder diesel, dels för att
upprätthålla transporter när ordinarie försörjning är utslagen och dels för att kunna driva alla
kommunens reservkraftverk så den kommunala verksamheten får el. Valet av diesel som
energibärare är historiskt och bygger på att det var tidigare i princip det enda som stod till buds.
Men att lita på enbart bunkrad diesel innebär några utmaningar. Diesel medför naturligtvis utsläpp,
diesel behöver också roteras för att upprätthålla dess kvalitet. Och vid en stor samhällsstörning
kommer system baserade på diesel att stanna så snart den är slut, dvs systemet är endast robust så
länge det finns en omvärld utanför som efter X dagar kommer mer mera diesel.

När kommunen nu övergår till elbilar blir det plötsligt också komplicerat att ladda dessa om det
ordinarie elnätet är utslaget. Visserligen kan en elbil laddas via ett diesel aggregat men något som är
tidskrävande och ger en låg verkningsgrad, dvs dyrt och konsumerar än mer diesel än om man bara
tankade en vanlig dieselbil.

Förslag
Vi i liberalerna önskar att alla kommunala byggnader som kan, i stor utsträckning förses med solceller. Dessa solceller är dock helt värdelösa då det ordinarie elnätet är utslaget. Ironiskt nog behöver alla elproduktion el för att producera just el. Men om man kompletterar en solcellsanläggning med ett stationärt batteri kan batteriet simulera ett elnät varpå solcellsanläggningen kan producera el igen.
DVS Med stationärt batteri kan solceller nyttjas även vid strömavbrott. Batterier kan dessutom stötta det ordinarie systemet under normal drift, något som kan sänka en byggnads huvudsäkring och därmed elräkningen.

Ett batteri tillsammans med en solcellsanläggningen skulle därmed även minska behovet av dieselgeneratorer vid storstörning. Reservkraftverk drivna av diesel kommer troligen fortsättningsvis ändå behövas, men mängden diesel skulle kunna minskas, därmed kan kommunen spara pengar. Systemet skulle dessutom bli ännu mer robust eftersom de kommunala byggnaderna nu har flera källor till energi. Oavsett tillgången på diesel skulle byggnaderna med stationärt batteri och solceller alltid ha ett fungerande elsystem dygnets ljusa timmar. Som en bonus skulle systemet stötta ordinarie nät vid normal drift vilket ytterligare kan spara pengar. En batterianläggning skulle också öka förmågan att ladda elbilar direkt från kommunens solceller.

Att installera stationära batterier är något som det idag också ges statliga bidrag för.

Liberalerna yrkar att, genom ett extra ägardirektiv:
1. Ge Svalövs Samhällslokaler AB i uppdrag att som test uppföra två batterianläggningar i
byggnader med solceller för att genom test sedan utvärdera hur mycket diesel som kan
sparas, och om huvudsäkringen kan förändras. Målet för uppdraget bör även inkludera att
uppföra en anläggning som möjliggör laddning av elbilar även under storstörning. Samt
föreslå och utvärdera andra fördelar respektive nackdelar med systemet.

Håkan Sträng
Liberalerna i Svalöv