Hur stor prisskillnaden är mellan portioner med specialkost och normala portioner?

Pressmeddelande 2023

Pressmeddelande:
Liberalerna ställer fråga till ordförande för Svalövs kommuncervice AB

Liberalerna vill klarlägga hur stor prisskillnaden är mellan portioner med specialkost och normala portioner?

Kommunens styrande partier aviserade på senaste sammaträdet i Bildningsnämnden att de avsåg gå fram med en förändrad måltidspolicy i kommunen. En av förändringarna var vilka skäl som skulle ge möjlighet till specialkost. I förslaget framgår att religiösa och etiska skäl inte längre skall ge möjlighet till specialkost.

– Man kan ha olika åsikter rörande etiska och religiösa skäl, men det är också viktigt att klarlägga hur ekonomin påverkas av beslutet, säger Torbjörn Ekelund (L).
– Om kostnaderna inte skiljer sig markant så känns det bättre att vara generös. Det är särskilt viktigt för barnen i skolan att de får mat så att de blir mätta, fortsätter Torbjörn

Maten är viktig för skolresultatet
Det finns en hel del forskning som pekar på vikten av att barnen får i sig bra kost. Även om det inte är helt klarlagt vetenskapligt, så pekar mycket på att kosten också kan påverka skolresultaten.
– För oss liberaler är det viktigaste att alla barn lyckas i skolan utifrån sina förutsättningar. Då måste vi också se till att alla barn får mat som de kan äta. Om prisskillnaderna är små så kan det vara en bra investering för framtiden, säger Torbjörn Ekelund (L)