Se alla

Skolresultaten sjunker. Styr politiken? I så fall hur?

Söndag 3 december 2023

”…sämsta skolresultaten på minst 10 år, det är helt enkelt svårt att hitta sämre resultat i statistiken…..”

[Interpellation ställd till Bildningssnämnden.]             

Bakgrund
Svalövs skolor presenterar de sämsta skolresultaten på minst 10 år. Detta är så långt tillbaka som det enkelt går att hitta statistik. Detta borde driva fram en krismedvetenhet som sträcker sig ända upp till Bildningsnämnden. Ledarskap är helt avgörande för att vända utvecklingen. Även det politiska ledarskapet har mycket stor betydelse.
Liberalerna har inga ledamöter i Bildningsnämnden och kan därför inte ta initiativ till beslut för att utöva detta ledarskap. I Bildningsnämnden lyser beslut om att skapa handlingsplaner, beslut om benchmarking på andra kommuner som lyckas bättre, beslut om resurser med mera eller beslut om mer regelbundna uppföljningar, med sin frånvaro. Nämnden verkar, för den utomstående, att mest arbeta med rutinärenden, som om inget hade hänt.
För att även skapa politisk debatt runt detta mycket allvarliga läge, så önskar Liberalerna klarlägga vilka åtgärder den politiska ledningen planerar och är beredda att besluta om, för att vända situationen. Hittills har vi endast sett kostnadsreduktioner i det politiska styrets budgetbeslut. Men vi vill se mer.

Aktuell statistik om skolresultat i korthet.
Skolresultaten har inte varit så låga på 10 år. Meritvärdet, som är ett snitt av de sammanlagda betygsnivåerna sjunker och befinner sin nu på en alarmerande låg nivå.

Svalövs skolor har haft dåliga år förr. Men tendensen över en tioårsperiod är nu vikande. Den långsiktiga effekten är att allt fler elever går ut grundskolan utan de kunskaper de behöver för resten av sitt liv. Även antalet elever som blir godkända i respektive ämne sjunker. Nedan visas läget i några utvalda ämnen.

I båda de viktiga ämnena svenska och matematik ser man tydligt en vikande trend över en tioårsperiod. Att bli behörig till gymnasiet är också ett viktigt mått på om skolan är bra. Här ser man en jämförelse mellan kommunerna i Skåne och hur dessa lyckats med utmaningen att ge så många elever som möjligt denna behörighet.
Bilden visar att Svalövs kommun nu är näst sämst i Skåne på att förbereda eleverna för en gymnasieutbildning.

Förklaringarna till varför vi hamnat i denna situation kan vara många och komplexa. Det kräver en djup analys av våra medarbetare. Skäl som redovisats är till exempel en stor personalomsättning. Särskilt inom kretsen rektorer. Om personalomsättningen är en viktig faktor så borde denna följas upp med korta intervall av nämnden. Men frågan om skälen, är inte lika viktig som frågan om vad vi gör och särskilt vad kommunens politiska styre avser att göra. Hittills finns inga rapporter med analys om åtgärder beslutade av ansvarig nämnd.

Vilka krav nämnden ställt är okänt. Vilka åtgärder kommunens politiska styre är beredda att vidta är okända.

Mot bakgrund av detta undrar Liberalerna följande:

1, Bedömer kommunens politiska styre att detta är en tillfällig svacka,
eller ser man med oro på den långsiktiga tendensen?
2, Vilka krav är det politiska styret beredda att ställa på förbättrade skolresultat?
3, Vilka politiska beslut bedömer kommunens politiska styre krävs, i form av handlingsplaner,
beslut om benchmarking, beslut om uppföljning av personalomsättning, beslut om att
undersöka nya metoder mm?
4, På vilket sätt säkerställer kommunens politiska styre att rätt resurser tilldelas för att vända
utvecklingen, i form av ekonomiska medel, rekrytering av pedagogisk personal, rektorer med mera?

Torbjörn Ekelund
Liberalerna i Svalövs kommun