Svalövs Energi AB generar lika mycket el som vinst; ingenting!

Kanske Sveriges sämsta energibolag.....

Onsdag 3 januari 2024

Att det är brist på el i Skåne är bekymmersamt, men för ett energibolag borde brist vara ett annat ord för affärsmöjlighet, tyvärr inte för Svalövs Energi AB och kommunens styre. 0 kWh! Så mycket har bolaget genererat under sina första verksamhetsår. Liberalerna har genom motioner uppmanat koncernens alla bolag att vidta åtgärder pga omvärldsläget, att starta produktionen av el och att säkra energitillgången i händelse av samhällsstörning. Därigenom skulle kostnaderna för kommunen sänkas och affärsmöjligheterna skulle generera vinst. Förslag som efter lång handläggningstid resulterat i … ingenting, dvs precis på öret samma som
bolagets vinst, ingenting.

Nu undrar vi, SD, M, KD, vad skall Ni med makten till om inte tänker göra något med den?
I det uppdaterade ägardirektivet skriver ni uttryckligen att energibolaget inte ens skall generera någon vinst till sin ägare, va? Driver ni bolag endast för att erhålla arvode?

Kommunen kommer att drabbas hårt av energikostnader. Kostnader som kunde reducerats med hjälp av vårt energibolag och än bättre, helt kompenserats av en vinst från vårt energibolag. Istället får nu kommuninvånarna stå för hela kostnaden och inte heller få del av någon vinst. Liberalerna ser våra kommunala bolag som en värdefull tillgång som borde styras därefter, skärpning!

Håkan Sträng
Pernilla Ekelund