EU ska konsumera klokt och hållbart

Motion: D152 - Landsmötet 2021

Världen konsumerar som aldrig förr, som konsekvens stiger världens rikedomar i takt med allehanda miljöproblem. Men EU har gång efter annan visat prov på att reglering kan få stor inverkan inte bara i Europa utan även i hela världen. Utsläppskrav på fordon är ett gott exempel, marknaden hade
inte självmant antagit denna utmaning om kraven inte funnits. I dag har elprodukter sällan längre garantitid än två år. En TV behöver alltså inte fungera längre. I takt med den tekniska utvecklingen är det i dag möjligt att också designa teknisk utrustning med ett inbyggt åldrande. Att producera,
transportera och i viss mån återvinna är alla steg som kräver resurser. Det är därför ansvarslöst att vi tillåter marknaden översvämmas av tekniska produkter med låg kvalitet vars låga pris även bidrar till att konsumenterna slänger och köper nytt utan att protestera. EU ska ha en fri marknad av produkter med god kvalitet för ett hållbart och långsiktigt ägande.

Förslag till landsmötesbeslut:
1. att Liberalerna verkar för en garantitrappa för elprodukter inom EU, där kraven skärps årsvis. Exempelvis år 2025 ska alla sålda elprodukter sålda inom EU omfattas av 3års garanti, år 2030 ,5års garanti osv.

2. att Liberalerna verkar för att förbrukningsdelar av en produkt, likt batteri i en mobiltelefon och vattenpump i en diskmaskin ska vara enkel att ersätta och att reservdel ska finnas fem år efter att produkten gått ur produktion.

3. att Liberalerna nationellt verkar för högra krav på garanti för elektriska produkter.

Håkan Sträng
Liberalerna i Svalöv