Kvinnojouren – Samhällets sista utpost.

Vi gjorde vad vi kunde!

Onsdag 3 april 2024

Sju kvinnor! Sju kvinnor har inom loppet av tre veckor mördats i Sverige! Helt ofattbart! I samtliga fall misstänks någon i deras närhet.

En kartläggning gjord av Brottsförebyggande rådet visar att när kvinnor dödas är gärningspersonen oftast en nuvarande eller tidigare partner och hemmet är brottsplatsen. Hemmet, den plats som skall vara din trygghet.

Tragedin av våld i nära relationer är oerhörd, i spåren av denna tragedi uppstår inte sällan ett akut
läge av handlingskraft som vårt byråkratiska samhälle inte sällan har svårt att axla. Därför är landets alla kvinnojourer så otroligt viktiga. Kvinnojouren är samhällets sista utpost, byggt på eldsjälar och engagerade medmänniskor. De hjälper i det akuta men också i det långa perspektivet.

I Svalövs kommun har vi ingen kvinnojour, men vi har en närhet till Helsingborgs. Det är därför ledsamt att inte SD, M och KD vågar ha modet att bevilja en ansökan från Helsingborgs Kvinnojour på 29 000kr med hänvisning till att Svalövs kommun ännu inte beslutat om ett regelverk, som nu är under utredning.

Vi säger det igen. Sju kvinnor på tre veckor. Då behövs mod. Inte regelverk.

Torbjörn Ekelund (L), Gruppledare och ledamot i kommunfullmäktige
Håkan Sträng (L), Ledamot i kommunfullmäktige

Texten ovan är en insändare i Helsingborgs Dagblad 29/3 med anledning av debatten förd under kommunfullmäktige 25/3, då en motion från Centerpartiet debatterades. Tyvärr avslogs motionen eftersom styret ansåg att regelverk var viktigare än akut stöd till Helsingborgs kvinnojour, en helt ofattbar prioritering anser vi!

Se själv, såhär skötte sig din politiker i frågan:
Ärende §99