Se alla

Plan för Teckomatorp som tillväxtmotor i Svalövs kommun

Motion KF 2021

Onsdag 29 september 2021

Teckomatorp blir kommunens knutpunkt för kollektivtrafik 2021
I december 2021 startar Pågatågstrafiken på Söderåsbanan. Om nu gällande planer håller så skall tåget gå från Åstorp, via Kågeröd och Svalöv till Teckomatorp. Därefter kommer tåget enligt nuvarande planer att fortsätta via Kävlinge på Lommabanan ner till Malmö. En sådan linje kommer att ge en restid från Teckomatorp till Malmö central på mellan 25 och 30 minuter. Samtidigt kommer vi att ha kvar Rååbanan från Helsingborg bl.a. via Tågarp och Billeberga till Teckomatorp. Därefter kommer detta tåg att gå via Marieholm och Eslöv, till Lund och slutligen till Malmö, Hyllie och troligen vidare mot Ystad.

Dessa två linjer kommer mötas i Teckomatorp, som blir järnvägsknut för persontrafik. Från Teckomatorp kommer man att kunna resa i flera attraktiva riktningar för arbetspendling, handel och rekreation. Exempel på det sistnämnda är att Teckomatorp kommer att bli bytesplats för många Skånes stora städer, samt för många från Köpenhamnsregionen, som vill åka tåg ut i naturen, via Teckomatorp till Svalöv, Kågeröd och upp till Söderåsen. Teckomatorp kommer att bli den strategiskt viktigaste platsen i vår kommun vad avser kollektivtrafik. Därmed ökar Teckomatorps attraktion som boendeort på ett sällan skådat sätt. Teckomatorp skulle kunna bli en tillväxtort med nya stora skatteintäkter som kommunen så väl behöver om man studerar förslag till budget för år 2020.

Övervikt på satsningar i Svalövs tätort
Mot ovanstående bakgrund är det till viss del förvånande att tyngdpunkten på kommunens satsningar sedan flera år, fortfarande är Svalövs tätort. Ovanstående planer har varit kända i snart 10år. Medan flera hus uppförts i Svalövs tätort och krafttag har tagits för exploatering av den så kallade ”Lantlyckan”, så har Teckomatorp, trots kända planer för utökad kollektivtrafik, endast sett en bråkdel av dessa satsningar. Om kommunen skall kunna återvinna de över 120 miljoner kronor som vi satsar i medfinansiering av Söderåsbanan samt det tilläggsinvesteringar som krävs runt våra nya två stationer i Svalöv och Kågeröd, så måste vi också satsa där vi med enkelhet skulle kunna öka medborgarantalet. Med ovanstående möjligheter till kollektivtrafik bör det vara både enkelt, miljövänligt och logiskt att nu göra en stor sammanhållen planering för Teckomatorps utveckling.

Varför är det viktigt för stora delar av Svalövs kommun att just Teckomatorp växer och blir
större än 3 000 invånare?
Skånetrafikens servicenivå ökar med invånarantalet på orten. Man har en modell som i förslaget till
ny Trafikförsörjningsplan för kommande period som ser ut enligt nedanstående bild. Detta innebär att om Teckomatorp når upp i 3 000 invånare så kommer stråket att betraktas som ”Regionalt viktigt stråk”, vilket kan öppna upp för en diskussion om nattrafik fram till kl 0200 på fredagar och lördagar. Då Teckomatorp ligger som en ”Spindel i nätet” skulle detta kunna spilla över positivt mot både Billeberga och Tågarp, så väl som mot Svalövs tätort och Kågeröd. Om satsningarna endast sker i Svalövs tätort så hamnar Billeberga och Tågarp utanför detta stråk. När man når upp i 3000 invånare så blir också resandeunderlaget så stort att man skulle kunna ta upp diskussion om fler turer. Eventuellt också halvtimmestrafik i någon riktning.

Vilken typ av åtgärder måste finnas i planen
Planen bör vara så komplett som möjligt för att kunna utgöra en bild av hur Svalövs kommun ser på Teckomatorp bortom både ny järnvägskorsning för persontrafik och slutsanering av BT-Kemi. En väl genomarbetad plan skulle kunna fungera som ett visionsdokument som beskriver ett framtida Teckomatorp som tar ett rejält kliv in i Öresundsregionen. En bostadsort för de som jobbar i Malmö, Eslöv, Lund, Landskrona, Helsingborg med stationsnära boende, då miljön runt stationen i Teckomatorp på sikt kommer att omformas.

Planen bör därför innehålla beskrivningar av kommande potentiella utbyggnadsområden, resonemang om hur förskolan skall utvecklas. Resonemang om utveckling av Parkskolan, eventuellt i framtiden med en ny högstadiedel. Utbyggnad av trygghetsboende. Tankar runt nya cykelstråk mot både Billeberga och Marieholm. Tankar runt kommande områden för företag som vill etablera sig. Planen bör ha ett perspektiv över en 20-25 års period med ett kapitel som handlar om satsningar i närtid, som tex säkring av rådighet över exploateringsområden. En diskussion om nyttjandet av den mark som blir resultatet efter BT-kemi slutsanering är också nödvändig. Marken som in princip inte går att nyttja till något, skulle till exempel kunna bli en tillgång som solcellsanläggning där medborgare som bor i området skulle kunna få köpa andelar i produktionen.

Vatten och avlopp får aldrig vara en bromsande faktor för samhällsutvecklingen
Kommunen har anlitat NSVA för att leverera vatten- och avloppsverksamhet till kommunen. I media har det förekommit svarta rubriker om att avloppsfrågan skulle kunna bli gränssättande för utvecklingen av Teckomatorp. NSVA har redan lovat att de kommer att klara av att hantera situationen och de har uppmanat kommunen att inte avstanna med sin planering. Som exempel finns inga skäl att stoppa planeringen av en exploatering på det så kallade ”Teckomatorpsgårdsområdet”. Men NSVA bör få direktiv om hur kommunen vill att kapaciteten utvecklas. I framtiden kan konflikter uppkomma då både utbyggnad av Teckomatorp, Billeberga och Landskrona, är beroende av kapacitet i reningsverket i Landskrona. I planen kan därför ett sidouppdrag vara att NSVA utreder framtida utveckling av reningsverk för Teckomatorps och Billebergas framtida utbyggnader, autonomt från påverkan av utvecklingen av Landskrona. Man kan också tänka sig att NSVA får till uppgift att titta på nya innovationer, som till exempel reningsverk som samtidigt producerar etanol och koldioxid till växthusodlingar.

Varför är Teckomatorp som tillväxtmotor viktig för hela kommunen?
När köp av den så kallade Teckomatorpsgården var aktuell gjordes en samhällsekonomisk kalkyl på hur en sådan exploatering skulle påverka kommunens ekonomi. Tomtpriserna skulle enligt denna kalkyl, framtagen av förvaltningen, inte bli så höga att de inte skulle vara konkurrenskraftiga. Den totala skatteintäkten beräknades till över 65 miljoner om året. Så även om priset för marken var högt, så skulle kommunen snabbt nå ”break even” genom nya skatteintäkter. Kalkylen gjordes i september 2012 och skulle naturligtvis behöva uppdateras. Men med den beräkning som gjordes då, kan en ny ekonomisk kalkyl för en sammanhängande plan för Teckomatorp skapas. De stor nya skatteintäkterna skulle till del behöva användas för utbyggnad av vissa samhällsfunktioner i Teckomatorp, men de skulle också kunna ge ett överskott som var hela kommunen till gagn.

Det ökande resandet i kollektivtrafiken som en satsning på Teckomatorp skulle ge, skulle få positiv
överspridning på närliggande samhällen. Det är inte osannolikt att även Billeberga och Tågarp, så
väl som Svalöv och Kågeröd skulle gynnas av en sådan satsning. Teckomatorps strategiska läge i
kommunen gör detta möjligt och är inte möjligt att åstadkomma genom satsningar på andra ställen i
kommunen.

Svalövs kommun är redan sent ute med att bygga där man kan resa klimatsmart
Det har länge funnits en förhoppning om en utveckling av Teckomatorp som motsvarar dess strategiska betydelse. En utbyggnad att Teckomatorpsgården och Granbo skulle kunna varit en bra grundplåt. När tyvärr Teckomatorpsgården överklagats och Granbo hejdats så måste något annat till. Ett helhetsgrepp som motsvarar och exploaterar de vinster som etableringen av Söderåsbanan ger, är helt nödvändig. Teckomatorp ligger bäst till för en sådan satsning. De logistiska vinster som Söderåsbanan ger kombinerat med stationsnära boenden, där Teckomatorp har störst potential, ger också mycket påtagliga miljövinster. Ett stationsnära boende för så många människor som möjligt där tillgången till fossilfritt resande är stort, ger en klimatpåverkan som ligger klart lägre än alla
andra alternativ.

Liberalerna i Svalöv yrkar på att:
– En särskild plan upprättas för Teckomatorp med anledning av ortens ökande betydelse som
knutpunkt för kollektivtrafik.
– I planen skall strategier för framtida hantering av försörjning av vatten och avlopp för både
Teckomatorp och Billeberga ingå.
– I planen skall strategier för att Teckomatorp så snart som möjligt får mer än 3 000 invånare
skapas.
– Exploatering av Teckomatorpsgården, Granbo och Plåtslageriområdet skall beaktas.
– Nya möjliga exploateringsområden skall identifieras.
– Utveckling av skolan i Teckomatorp skall beaktas.
– Försörjning av platser för utveckling av förskoleverksamhet skall identifieras.
– Plan för förbättring avseende hantering av misskötta fastigheter skall ingå.
– Plan för utveckling av cykelstråk mot Billeberga och Marieholm skall beaktas.
– Övriga åtgärder som behövs för att snarast öka invånarantalet skall beaktas i planen.
– Upprättandet av planen skall ske med genom att olika källor och kompetenser aktiveras.
Bland annat skall invånarna i Teckomatorp bereda möjlighet till deltagande.

Torbjörn Ekelund