Se alla

Uppdra åt AB Svalövsbostäder att avlägga samlad rapport till KF

Söndag 27 oktober 2019

Turbulensen runt entledigande av tidigare VD samt extra utdelning från företaget skapade
frågetecken
I samband med turbulensen som uppstod när bolagets förra VD entledigades samt önskemål om extra utdelning av bolaget motsvarande 4 miljoner kronor så vädrades stort missnöje bland bolagets hyresgäster. Frågor och påståenden runt bristande underhåll restes, ifrågasättande av bolagets modell att ta betalt för visst underhåll genom höjning av månadshyran kritiserades. Man kan dessutom, när man studerar bolagets balansräkning, enkelt konstatera att det är ett bolag som inte saknar ekonomiska muskler. Trots en extra utdelning på 4 miljoner skulle bolaget ha kvar 30 miljoner i fritt eget kapital. Påstått bristande underhåll kan i alla fall inte ha sin grund i att bolaget är på ekonomiskt obestånd och att man måste vara sparsamma. Vidare kan man reflektera över systemet att hyresgäster själv väljer vilket underhåll de vill ha och betalar för detta genom höjd månadshyra. Hur fungerar detta om hyresgäster avstår från ommålning mm? Innebär detta att det finns lägenheter i beståndet som efterhand förfaller?

Kommunfullmäktiges ansvar
Kommunfullmäktige är Svalövs folkvalda politiska organ och i den rollen också ytterst ägarrepresentant för de bolag som ägs av samtliga kommunens invånare. I normalfallet begränsas Kommunfullmäktiges styrning till att besluta om vem som skall vara styrelseordförande samt vilka personer i övrigt som skall ingå i bolagets styrelse. Kommunfullmäktige beslutar också om bolagsordning och ägardirektiv. Men i ett läge där bolagets kunder, hyresgästerna, är så öppet kritiska till den leverans av tjänst som bolaget levererar kan det finna anledning att fördjupa sig i hur saker förhåller sig. Ett sätt att göra det skulle kunna vara att Kommunfullmäktige avkräver en rapport från bolaget som beskriver hur det förhåller sig med ovanstående saker.

En sammanfattande rapport kan hjälpa nulägesbilden
Informationen i en sådan rapport finns visserligen att få på annat sätt. Men ibland är det en fördel om man som ansvarig politiker får en sammahållen rapport över ett område och att samtliga politiker får ta del av samma information, samtidigt. Av denna anledning föreslår jag att en sådan rapport efterfrågas genom ett uppdrag till bolaget. Om uppdraget måste utformas som en tillfällig ändring i ägardirektiv eller om det måste utformas på annat sätt har vi sakkunniga tjänstemän som kan föreslå.

Jag yrkar mot bakgrund av ovanstående på att:
– AB Svalövsbostäder uppdras att skapa och överlämna en rapport till Svalövs
kommunfullmäktige.
– Rapporten innehåller uppgifter, i enlighet med vad som anges ovan, som beskriver hur
underhållsläget på lägenhetsbeståndet är.
– Rapporten innehåller, i enlighet med vad som anges ovan, en beskrivning av systemet som
ger en koppling mellan renoveringsåtgärder och hyrans storlek.
– Rapporten innehåller en beskrivning om vad som händer i de fall hyresgästen inte vill betala
för renoveringsåtgärder, men dessa bedöms nödvändiga.
– Formen för hur ett uppdrag enl ovan kan adresseras, föreslås av kommunens förvaltning.

Torbjörn Ekelund