Det går att stoppa bedrägeriet

Om man vill....

Onsdag 7 februari 2024

Det ser lika illa ut överallt i Mellanskåne. De ekonomiska bedrägerierna ökar lavinartad. Många luras per telefon och en del på stora belopp. Bankerna och polisen vill dock inte lämna ut några fakta. Så skriver Skånska Dagbladet den 2 januari 2024. Ur Swedbanks senast rapport framgår det att vinsten för 2023 är 34 miljarder kronor. Digitaliseringen gör det möjligt att rationalisera banktjänsterna genom att kunder gör det mesta själv. Jättebra för många kunder, men inte för alla.

Uppenbarligen går digitaliseringen för fort, för många av bankkunder. Dagligen kan vi läsa hur kunder blir lurade på både små och stora belopp genom manipulationen på sina bankkonton genom olika digitala verktyg. Bara i mellanskåne, enligt skånska, så är 893 drabbade av bedrägerier under 9 månader av 2023. Det är 100 individer i månaden på en liten del av landet.
Bankerna kan göra mer för att skydda kundernas pengar men så länge man slipper ta konsekvenser av problemet så gör man inte tillräckligt. Det behövs politiska beslut för att tvinga bankerna att stå för skadorna.

Misstanken finns att man knyter till sig politiker med en stark profil för att slippa politisk inblandning och bara köra på med hög lönsamhet. Göran Persson är ett exempel. Vår tidigare stadsminister har nu ett välavlönat uppdrag som ordförande i Swedbank. Han har under sin politikerkarriär varit noga med att tala hur han står på de utsatta människornas sida i samhället. Nu kan han göra skillnad. Antagligen är uppdraget viktigare än att tjäna de många människorna. Det känns som hyckleri högt upp i maktstrukturen.

En uppmaning till alla politiker/politiska partier, skydda människorna från att bli lurade. Det finns stora vinstmedel i bankerna som kan användas till att göra systemen säkrare och rädda människor från att bli lurade på sina besparingar och fortsätta livet utan att känna skam.

Rune Olsson